Španělský jazyk
Charakteristika předmětu
Jednou z významných priorit na evropském i celosvětovém trhu práce je znalost cizích jazyků. Je to zároveň i jeden z cílů EU, podle které by všichni občané Evropy měli být schopni komunikovat kromě mateřského jazyka alespoň ve dvou dalších jazycích.
V nabídce druhého cizího jazyka, který si studenti SGO povinně volí, je také španělština.
Španělština je jedním z nejrozšířenějších jazyků ve světě. Domluvíte se jí nejen ve Španělsku, ale i v dalších devatenácti zemích španělské jazykové oblasti od Mexika přes Střední Ameriku až po Chile. Hovoří jí také nezanedbatelné procento populace ve Spojených státech amerických. Španělština je mateřským jazykem asi 450 milionů lidí ve světě a udržuje si druhé místo hned po angličtině. Je to jeden z nejhezčích románských jazyků.
Organizace a cíl výuky
V počátcích výuky se studenti seznámí s jazykem a jeho zvukovou podobou, osvojí si pravidla výslovnosti, jejímž základem je evropská španělština. Postupně se naučí porozumět vyslechnutému sdělení a čtenému textu, písemně se vyjádřit a přirozeně reagovat v běžných situacích každodenního života. Seznámí se s reáliemi španělsky mluvících zemí včetně geografických údajů, získají základní poznatky z literatury, zejména současné. Produktivně zvládnou 2000-2500 slovních jednotek a vymezené morfologické a syntaktické struktury. Uvědomí si také odlišnou strukturu španělštiny a češtiny.
Při dobrém základu lze dále rozvíjet osvojování jazyka, trvalých výsledků však není možné dosáhnout bez systematičnosti a vytrvalosti ve studiu.
Ve všech hodinách jazyka se třída dělí na skupiny. Od druhého ročníku vyučuje konverzaci španělská lektorka (1 hodina týdně).
Čtyřleté a vyšší gymnázium - Obsahem předmětu je výuka španělského jazyka, která směruje k dosažení cílové úrovně B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Při naplňování obsahu je věnována pozornost všem průřezovým tématům. Cílem předmětu je osvojení si jazykových znalostí a komunikativních dovedností, rozvíjení schopností žáka dorozumět se tímto jazykem v běžných situacích, využívat ho v praktických činnostech a také získání všeobecné orientace týkající se španělsky mluvících zemí.
Od školního roku 2024-2025 je možné nahradit maturitní zkoušku ze šj mezinárodně uznávaným certifikátem DELE - minimální úroveň certifikátu je B1.
Týdenní časová dotace
Čtyřleté studium
-
1. ročník – 3 hodiny
-
2. ročník – 3 hodiny
-
3. ročník – 3 hodiny
-
4. ročník – 3 hodiny
Osmileté studium
-
3. ročník – 3 hodiny
-
4. ročník – 3 hodiny
-
5. ročník – 3 hodiny
-
6. ročník – 3 hodiny
-
7. ročník – 3 hodiny
-
8. ročník – 3 hodiny
Nižší gymnázium - Obsahem předmětu je výuka španělského jazyka, která směruje k dosažení cílové úrovně A1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyk. Cílem předmětu je osvojení si základních jazykových znalostí a komunikativních dovedností, rozvíjení schopností žáka dorozumět se tímto jazykem v běžných situacích, využívat ho v praktických činnostech v písemné i mluvené podobě a také získání všeobecné orientace týkající se španělsky mluvících zemí.
Nepovinné předměty, kroužky:
možnost kroužku Španělské reálie a konverzace ve španělštině pro maturanty
Pravidelně pořádané akce a aktivity pro nadanou mládež:
Celostátní festival studentského divadla ve španělštině
přednášky Katedry romanistiky FF UP
kulturně poznávací zájezdy do Španělska
olympiáda ve španělštině
překladatelské soutěže
Základní používaná literatura:
María Ángeles Palomino: Chicos Chicas 1 až 4, Edelsa
VENTE 1, autores: Marín, Morales, Ibaňez
VENTE 2, autores: Marín, Morales, Ibaňez
Ve výuce jsou využívány další studijní materiály nejrůznější povahy (zahraniční učebnice, texty z tisku, video, filmy, hudba).
Úspěchy studentů:
2024
Překladatelská soutěž FF UP
Lukáš Paděra - 3. místo
Krajské kolo olympiády ve španělském jazyce
Lada Ševčíková - 2. místo
2023
Ústřední kolo olympiády ve španělském jazyce
Lukáš Paděra - 2. místo
Krajské kolo olympiády ve španělském jazyce
Lukáš Paděra - 1. místo
2022
Krajské kolo olympiády ve španělském jazyce
- Zdena Štěpánková - 2. místo, kategorie II
2020
Krajské kolo olympiády ve španělském jazyce
- Demel Martin, 3. místo, kategorie I.
- Adamcová Dominika, 2. místo, kategorie II
- Ritterová Kateřina, 2. místo v překladatelské soutěži organizované FiF Ostravské univerzity
2019
– Krajské kolo olympiády ve španělském jazyce
- Pospíšilová Anna, 3. místo, kategorie I.
- Celostátní studentská překladatelská soutěž (FF Ostravská univerzita)
- Ritterová Kateřina, 2. místo
2018
- Krajské kolo olympiády ve španělském jazyce
- Surmová Eliška, 2. místo, kategorie SŠ II
- Lazárová Anna, 3. místo, kategorie SŠ I
Seznam vyučujících:
Mgr. Daniela Šmoldasová
Vysokoškolské vzdělání v oborech:
Učitelství: Latinský jazyk – Francouzský jazyk (FF UK Bratislava)
Učitelství: Španělský jazyk (FF UP Olomouc)
Mgr. Lukáš Dittrich
Vysokoškolské vzdělání v oboru:
Španělská filologie (FF UP Olomouc)
Mgr. Eva Šolcová
Vysokoškolské vzdělání v oborech:
Španělská a anglická filologie (FF UP Olomouc)
Bc. Fabiola Garces Cervera
lektorka španělštiny
Zajímavé a užitečné adresy k výuce a studiu španělštiny: